باسمه تعالی

بسته سیاستی قرارگاه جنگ نرم شهید آوینی

نسخه صفر

 

بهار1402

 

هویت اصلی قرارگاه

این طرح درصدد پیشنهاد سلسله اقدامات ستادی (راهبردی و پشتیبانی) در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در هندسه تمدن نوین اسلامی با محوریت جوانان متعهد و جریان حلقه‌های میانی برای نقش‌آفرینی موثر مردم و تسریع حرکت عمومی جامعه در بستر مشارکت‌پذیر و ظرفیت‌ساز به منظور روشمندکردن«شناخت مسائل»، «ارائه راه‌حل‌های مواجهه با آن‌ها» و «انجام اقدامات بهبوددهنده» در خط مبارزه و تغییر در متغیرهای استراتژیک فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی ، هم‌افزایی و بهینه‌سازی فعالیت‌های مداخله‌گران فرهنگی-اجتماعی موجود مردمی و حاکمیتی و رشد (تولد و بالندگی) مداخله‌گران جدید مردمی در عرصه جنگ نرم است. به‌عبارت دیگر، این بستر، یک محیط «ایجاد، رشد و نمو» برای نقش‌آفرینان در پیشرفت فرهنگی اجتماعی خواهد بود.

v      بستر مشارکت‌پذیر:

این یک سازمان جدید نیست، بلکه یک فرآیند سیستمی که نقش‌آفرینی همه مداخله‌گران فعلی و آتی را بهبود بخشیده و به هم متصل می‌کند.

v      روش‌مند کردن:

دریافت‌های شخصی از مسائل، راه‌حل‌های یک‌جانبه‌نگر و اقدامات غیراستاندارد، با روشمند کردن، بهبود می‌یابند و علاوه بر آن خود این سه محیط هم، به شکل روش‌مندی به‌هم مرتبط خواهند شد.

v      سه‌گانه شناخت، راه‌حل و اقدام

با در نظرگرفتن هر سه‌ این محیط‌ها در یک فراگرد(نه فرآیند)، مسئله‌شناسی‌های بی‌پایان، ارائه راه‌حل‌های غیرجامع و اقدامات بدون پشتوانه نظری، خاتمه خواهند یافت.

v      هم‌افزایی، تولد و بالندگی

ارتباط موثر مداخله‌گران با یکدیگر، علاوه بر این‌که جلوی موازی‌کاری و یا فعالیت‌های جزیره‌ای را خواهند گرفت، به نقاط خالی نقش‎‌آفرینی نیز، هوشیاری ایجاد کرده و منجر به تولد مداخله‌گران جدید خواهد شد.

v      خط مبارزه

متغیرها و أصول اصلی انقلاب اسلامی که وجه متمایز کننده تمدن نوین اسلامی و ماهیت انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب‌ها و تمدن‌هاست.

 

 

 

 

سیاست‌های کلی قرارگاه مرکزی

v    تمرکز بر تقویت گفتمان‌های اصیلی دینی و اسلام ناب و انقلابی مانند «عدالت، پیشرفت، روحیه جهادی و معنویت»

v    تقویت مبانی اندیشه‌ای و معارف انقلاب اسلامی و تولید و فرآوری محتواهای فاخر انقلاب اسلامی

v    تمرکز بر مسائل فرهنگی اجتماعی اولویت‌دار

v    به میدان آوردن مردم در مقام افاده و استفاده مطابق با سند تحول دولت مردمی

v    پرهیز از اقدامات مقطعی و ناهماهنگ و رعایت توازن

v    افزایش ضریب هماهنگی، هم‌افزایی و همکاری با نهادهای حاکمیتی و دولتی و گروه‌های مردمی

v    تمرکز اساسی بر توانمندسازی و تسهیل‌گری مردم برای حل مسائل و تمرکززدایی و هویت‌بخشی به استان‌ها و شهرستان‌ها

v    استفاده از خلاقیت و نوآوری در طراحی‌های اجتماعی و فرهنگی

v    افزایش روحیه مسئولیت اجتماعی و پذیرش نقش اجتماعی در نوجوانان و جوانان

 

اهدف قرارگاه مرکزی

v    ایجاد تحول در عرصه فرهنگ و هنر اسلامی و گسترش معارف انقلاب اسلامی در جامعه

v    گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف به‌خصوص مسلمانان و مستضعفان جهان و فراهم آوردن زمینه‌های وحدت میان مسلمین

v    استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ أجانب و مقابله با تهاجم فرهنگی

v    تولید و انتشار محتواها و صنایع فرهنگی فاخر انقلاب اسلامی متناسب با نیازها و مخاطبان

v    تقویت قدرت رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران از طریق بازآرایی رسانه‌ای و مقابله با جنگ شناختی و هجمه‌های عملیات روانی

v    به میدان آوردن مردم و ایجاد حرکت عمومی در گام دوم انقلاب اسلامی برای مقابله و مواجهه فعالانه از طریق حلقه‌های میانی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

v    افزایش سوادرسانه‌ای عمومی در مواجهه با توطئه‌های دشمن و ایجاد هماهنگی رسانه‌ای در خنثی‌سازی جریان‌سازی‌های رسانه‌ای

v    کاهش نابرابری منابع و محرومیت‌زدایی فرهنگی و هنری در مناطق کم‌برخوردار

v    تقویت زیرساخت‌های اساسی در حوزه فرهنگ برپایه و محور مسجد به عنوان یکی از ارکان اصلی فرهنگ اسلامی

v    هویت‌بخشی و تقویت بنیه فکری نوجوانان و تربیت نسل جدید بر پایه معارف انقلاب اسلامی

v    ایجاد مرجعیت منطقه‌ای برای فرهنگ و هنر ایرانی و تقویت هویت ایرانی اسلامی در میان اقوام و کمک به دیپلماسی فرهنگی


 

برنامه‌های قرارگاه

برنامه‌های عملیاتی قرارگاه جنگ نرم شهید آوینی به چند بخش ذیل تقسیم می‌شود:

v    طرح‌ها و برنامه‌های عملیاتی ملی با برش استانی و شهرستانی:

o       این طرح‌ها به صورت متمرکز و براساس نیازهای محوری و فراگیر ملی طراحی شده و با رعایت برش استانی انجام می‌شود و در قرارگاه ملی مصوب می‌گردد.

v    طرح‌ها و برنامه‌های عملیاتی استانی یا منطقه‌ای:

o       این طرح‌ها با رعایت استانداردهایی که در ادامه ذکر خواهد شد، از استان‌ها دریافت می‌شود و پس از بررسی و تایید در قرارگاه مرکزی، اجرا می‌گردد.

v    تکمیل یا تجهیز زیرساخت‌های عمرانی استانی:

o       در این بخش زیرساخت‌های سخت‌افزاری نیازمند تکمیل یا تجهیز، به پیشنهاد استان، مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از تصویب در قرارگاه مرکزی، عقد قرارداد می‌شود.

شیوه‌نامه بررسی طرح‌ها و برنامه‌های عملیاتی استانی و منطقه‌ای

در ادامه شرح بررسی طرح‌ها و برنامه‌های عملیاتی استانی و منطقه‌ای خدمتتان عرضه می‌شود. هر چه طرح‌ها و برنامه‌ها بر اساس اهداف و سیاست‌های قرارگاه منطبق‌تر باشد و هم‌چنین معیارهای پذیرش ذیل را برخوردار باشد، امکان حمایت و پشتیبانی بیشتری را خواهد داشت. لذا خواهشمند است با رعایت دقت در این چهارچوب‌ها برنامه‌ریزی صورت گیرد.

معیارهای پذیرش طرح

v    مشمولیت و گستردگی مخاطبین [1]

v    مردم به مثابه کنشگرِ فعال و نه مخاطبِ صرف

v    عدم تصدّی‌گری دولتی و دخیل کردن ظرفیت‌های مردمی

v    به‌کارگیری ظرفیت و مشارکت سازمان و نهادهای متولی و موازی نظیر سازمان تبلیغات، حوزه هنری و ...

v    ابتناء بر مسائل کلیدی کشور

v    دارای خلاقیت و نوآوری (در محتوا و در روش و قالب)

v    ابتناء بر نظام ارزشی و هنجاری بومی منطقه مورد نظر

v    دارای قابلیت ارزیابی و سنجش خروجی و نتیجه

v      دارای برآورد مالی و زمانی منطقی

فرایند عملیاتی

v    توجیه و تبیین سند بسته سیاستی و الگوی طراحی عملیات فرهنگی در قرارگاه جنگ نرم در تاریخ 30 اردیبهشت ماه

v    فرصت طراحی مشترک برنامه‌ریزی با نهادهای دولتی و مردمی تا تاریخ 16خردادماه

v    بررسی و ارزیابی برنامه‌ها در نشست‌های منطقه‌ای

v    تکمیل طرح‌نامه تفصیلی طرح‌های تایید شده

v    عقد قرارداد و تامین منابع مالی اولیه

v    دریافت گزارش مستمر بر اساس پیشرفت کار در سامانه

 

ملاحظات اساسی

برای پرهیز از تکرار آسیب‌ها، پیشنهاد می‌گردد موارد ذیل را حتما در طراحی لحاظ گردد:

v    اعتبار مصوب با عنوان تقویت بنیه فرهنگی برای اعتلای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، با توجه به برش فرهنگی استان‌ها و شهرستان‌های تابعه و با تصمیم شورایی و مشارکتی(دستگاه‌ها، نهادها و گروه‌های مردمی فرهنگی همسو)قابل هزینه کرد است.

v    ضمن پرهیز از کثرت گرایی و با توجه به وحدت اقدامات، حسب سیاست‌های تحولی وزیر محترم، نسبت به تدوین اهداف کمی با قابلیت اندازه‌گیری و نظارت‌پذیر اقدام شود.

v    برنامه‌های ناظر به جشنواره‌ها و طرح‌های جاری وزراتخانه را در دستورکار این قرارگاه نییست.

v    طرح‌های خوب و اثربخش حوزه شرق و غرب از محل اعتبارات قرارگاه امکان حمایت دارد.